A gyalogos felelőssége meddig terjedhet a közlekedésben? Mutatjuk!

hirdetés

Négysávos úton szaladt át egy nő a gyerekkel – Elgázolta őket egy autó – írtuk meg néhány napja a bpiautosok.hu-n, a 112press.hu beszámolója alapján.

Egy férfi az általa vezetett személygépkocsival közlekedett 2020. február 17-én 14 óra körül Debrecenben, a Böszörményi úton, amikor egy gépkocsi takarásából elé szaladt egy nő és egy gyerek.

A sofőr a baleset elkerülése érdekében elrántotta a kormányt, de ennek ellenére elütötte a gyalogosokat, akik közül a nő életveszélyes, a gyerek pedig súlyos sérüléseket szenvedett.

Többen kérdeztétek kommentben, hogy mi van ilyenkor? Be lehet-e hajtani a gyalogoson az okozott kárt, illetve van-e egyáltalán felelőssége?

Természetesen mindig a legfontosabb az emberi élet és a személyi sérülés egy baleset során. Az anyagi kár másodlagos, de az olvasói kíváncsiságra való tekintettel leírjuk, hogy mi is a helyzet:

A közlekedés egyes szabályai nem csak a járművezetőket kötik. Egy-egy közlekedési baleset kialakulásában nem pusztán sofőrök játszhatnak szerepet.

A nem kellően körültekintő járókelők sajnos nem csak elszenvedői, de okozói is lehetnek baleseteknek.

Mi vezethet ilyen szituáció kialakulásához, és hogyan alakul a felelősség? Rossz beidegződés vagy hanyagság?

Bizonyos környezeti tényezők és szokások kétséget kizáróan csökkentik az éberséget a közlekedésben; a rendőrség tapasztalatai szerint a járókelők hideg vagy esős időben például – érthető módon – minél hamarabb szeretnének eljutni céljukhoz (vagy legalább egy fedett helyre), ami azt eredményezi, hogy kevésbé körültekintően közlekednek.

A csapadékos időben egyébként is magasabb baleseti kockázat így tovább növekszik.

Rizikós a már-már belénk ivódott sietség is: „még pont átérek a villogó zöld lámpán”, „csak gyorsan átszaladok az úttesten az éppen induló villamoshoz…”

Okoseszközök és figyelmetlenség Napjainkra már szinte elképzelhetetlenné vált akár egy lépést is megtenni okostelefon nélkül – ez pedig itt most szó szerint értendő. Sajnos egyre gyakoribb jelenség, hogy a gyalogosok sokkal jobban figyelnek a kezükben tartott eszköz képernyőjére, mint a körülöttük közlekedőkre.

Márpedig a figyelem ilyen átcsoportosulása fokozott közlekedésbiztonsági kockázatot jelent, és az utóbbi években – az okoseszközök rohamos terjedésével – a balesetek bekövetkezésében játszott szerepe is nőtt.

Kié a felelősség?

Akár rossz szokásokból (rohanás, képernyőtől való függőség) eredő figyelmetlenség, akár egyszerű hanyagság, nemtörődömség miatt lép a gyalogos például piros lámpánál a gyalogos-átkelőre, a rá vonatkozó szabályokat megszegi. A szabályok be nem tartása pedig polgári jogilag azt vonja maga után, hogy a baleset kialakulásában felelőssége is megállapítható.

Kövesd, hogy képben legyél!

Amennyiben például a gyalogos figyelmetlen volt ugyan az átkelőre lépéskor, de a közlekedési incidens bekövetkezésében az is szerepet játszott, hogy a járművezető a sebességet túllépte, osztott felelősségről beszélhetünk.

Ha azonban a piros lámpán áthaladó gyalogost a járművezető az út- és időjárási viszonyoknak megfelelő sebességgel közelítette meg, és a rá vonatkozó valamennyi szabály betartása mellett sem tudta elkerülni az ütközést,

az sem lehetetlen, hogy a gyalogos kizárólagos felelőssége nyer megállapítást.  Ilyen esetben nem csak a maga, de a másik fél kárát is viselnie kell.

Mivel az ilyen esetekre egyelőre csak bizonyos biztosítási szerződések nyújtanak fedezetet, a baleset okozta sérülés és megrázkódtatás mellett sajnos anyagi terhekkel is számolnia kell a gyalogosnak.

Borítókép: 112press.hu illusztráció


Megosztom:

Kövesd, hogy képben legyél!
Jogi problémája van? Segít a D.A.S.
KÉRJEN VISSZAHÍVÁST


Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.
hirdetés

Jó, ha tudod
A kerékpár és a gyalogátkelő. Miért nem tekerhetsz át? Mikor szabad?
Számtalan olyan közlekedési helyzet van, amikor a kerékpáros a zebrán – gyakorlatilag kerékpárútként használva – hajt át, illetve, abban a
Tovább...
Talán lecsukják már végre ezt a manust? Másfél éven belül jön a 4. ítélet. Van remény?!
A közlekedésbiztonsag.kti.hu cikke igencsak elgondolkodtató a hazai, közlekedési ügyeket érintő helyzetet tekintve. Fél év alatt háromszor kellett bíróság elé állnia
Tovább...
Így ölheted meg a barátodat akaratodon kívül. Börtön és végleges eltiltás lehet az eredmény
Halált okozó ittas járművezetésért vádat emelt a Budakörnyéki Járási Ügyészség az ellen a férfi ellen, aki még 2018. április 30-án
Tovább...
VIDEÓ: Önvédelmi eszközök használata az utakon. Mivel, Mikor, mivel? | Büntetőfék: Meglepő határozat
Ezúttal a bpiautosok.hu portálunk olvasójának egy büntetőfékezéses esetéről beszélgettünk a DAS-ban, egy meglepő rendőrségi határozat miatt, valamint egy másik aktuális
Tovább...
Elkerülhető-e a büntetés a szabálytalan traffipax elhelyezésre hivatkozással?
Napjainkban is visszatérő kérdésként merül fel, hogy a rendőrség hol és hogyan jogosult ellenőrizni a KRESZ megengedett legnagyobb sebességre vonatkozó
Tovább...
Biciklist gázoltak a 19 éves gyanúsítottak, majd magára hagyták a sérültet
Egy kerékpárral közlekedő férfit ütöttek el Nyíregyházán és hagytak magára a gyanúsítottak. – írja a police.hu A Nyíregyházi Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti
Tovább...